Working together: Integrated Units in the 1st Term

por | 21 diciembre, 2019

 

Through the first term, all our students from the 10 bilingual groups of 1º and 2º ESO have been working together in Biology & Geology and Arts (1º ESO) and Maths and Arts (2º ESO) and the three linguistic subjects: Spanish Language & Literature, French and English.

Developed in 3 weeks, an integrated unit has been done, with which students have learnt the contents of their subjects together, following the CLIL methodology (Content and Language Integrated Learning). The final task of each unit has consisted of:

1º ESO: a poster on the water cycle, with a text in Spanish about the importance of water, a glossary with French words and the explanation in English of the different phases of the cycle.

2º ESO: a triptych on the climate change, with mathematical data on it, a collection of headlines in French about the issue, a glossary with the etymological origin of key words in Spanish about the climate change and some eye-catching questions in English on the front page about this problem which the entire world is currently facing.

All the students’ projects, which they have designed in groups, have been hung on the Bilingual Project Corner of the school hall.

The bilingual project team would like to recognise the amazing teamwork done by the students and all the teachers involved in the project. We would also like to be grateful for the group tutors’ cooperation.

 

A lo largo del primer trimestre, todos nuestros alumnos de los 10 grupos bilingües de 1º y 2º ESO han estado trabajando integradamente, en las materias de Biología y Geología y Educación Plástica y Visual (en 1º ESO) y en Matemáticas y Educación Plástica y Visual (en 2º ESO), junto con las tres materias lingüísticas de Lengua Castellana y Literatura, Francés e Inglés.

 

Se ha realizado una unidad integrada, desarrollada durante 3 semanas, en la que los alumnos han trabajado, de manera integrada y aplicando la metodología AICLE (Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras), los contenidos de sus materias, llegando a un producto final que ha consistido en:

 

1º ESO:  la elaboración de un mural sobre el ciclo del agua, con texto en español sobre la importancia del agua, un glosario con vocabulario en francés y un texto explicativo en inglés de las diferentes fases del ciclo.

 

2º ESO: la elaboración de un tríptico sobre el cambio climático, con análisis de datos matemáticos sobre el mismo, recopilación de titulares en francés alusivos a la temática, glosario con la etimología de palabras clave sobre el cambio climático en español y portada con preguntas reflexivas en inglés acerca de esta problemática a la que el mundo está hacienda frente en la actualidad.

 

Todos los murales y trípticos elaborados en grupos han sido expuestos en el rincón del

proyecto bilingüe del hall del centro.

 

Desde la coordinación del proyecto bilingüe se quiere reconocer el trabajo realizado por los alumnos, por todo el profesorado implicado en el proyecto bilingüe, tanto profesores de las áreas lingüísticas como no lingüísticas, y agradecer a los tutores de 1º y 2º ESO su colaboración.